1. Kepakaran guru yang terhad
Seseorang guru yang mempunyai komputer mempunyai kaitan dengan tahap penggunaan
internet.
2. Kekurangan khidmat sokongan
Membekalkan dan menyelenggarakan peralatan komputer memerlukan kos yang tinggi.
3. Masalah isi kandungan dalam internet
Maklumat yang banyak di internet yang tidak ditapis akan mendatangkan bahaya dan
kemudaratan di khalayak pelajar yang merupakan golongan teramai yang menjadi pelayar
internet di negara kita.
4. Masalah maklumat yang tidak tepat
Keistimewaan internet ialah tiada seseorang yang memilikinya. Sesiapa pun memnyai hak
untuk menyampaikan dan menyiarkan sebarang maklumat di internet. Maka,ini telah
menyebabkan banyak maklumat adalah tidak tepat.
5. Masalah mencari maklumat
Mempunyai akses ke internet tidak menjamin maklumat yang ada dapat digunakan untuk
pembelajaran yang bermakna dan berkesan.
6. Masalah hakcipta
Teknologi komputer telah menjadikan kerja penyalinan menjadi begitu senang. Dari sudut
undang-undang adalah menjadi kesalahan jika seseorang itu menyalin dan memaparkan
semula maklumat yang sama tanpa keizinan penulis asal.
7. Masalah menghasilkan pembelajaran secara talian
Penghasilan pembelajaran secara talian masih kurang keran terdapat banyak guru yang
tidak mempunyai pengalaman untuk membina laman web. Kekurangan kemahiran ini telah
membataskan guru untuk menghasilkan bahan pembelajaran talian.
8. Kekurangan peralatan
Kekurangan akses internet di sekolah akan menyebabkan kesukaran untuk mengakses
komputer di sekolah untuk pembelajaran. Ini adalah disebabkan kekangan peruntukan
kewangan untuk membeli komputer dan penyelenggaraan komputer.
9. Pelajar menjadi pasif dan kurang berkomunikasi
Penggunaan internet walaupun ada kebaikan, terdapat juga kekurangan, pelajar asyik
mengakses internet dan duduk di hadapan komputer tanpa memikirkan kehidupan sosial
samada dalam keluarga atau masyarakat. Senario ini telah menyebabkan pelajar menjadi
pasif dan kurang berkomunikasi apabila berhadapan dengan orang ramai.
No comments:
Post a Comment